T.C.
GAZİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
UYGULAMA DERSLERİ USUL VE ESASLARI
Bu usul ve esaslar Gazi Üniversitesi Senatosu tarafından onaylandıktan sonra bütün bölüm öğrencileri için uygulamaya konulacaktır.
Gazi Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ve Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği gereğince, Sosyal Hizmet Bölümü öğrencilerinin lisans derecesi almaya hak kazanabilmeleri için, kabul edilen müfredattaki diğer ders ve uygulamaları başarıyla tamamlamalarına ilave olarak, teorik bilgilerini pratikle geliştirmek ve pekiştirmek amacıyla SHB 403-Sosyal Hizmet Uygulaması I ve SHB 404-Sosyal Hizmet Uygulaması II derslerinin uygulamalarını yapmak ve başarı ile tamamlamak zorundadırlar.
Öğrencilerin uygulamalarını yaparken Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın 17.06.2021 tarihli 31514 sayılı “Yükseköğretim Kurumları Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği” ile Gazi Üniversitesi Senato kararı ile yürürlüğe giren “Gazi Üniversitesi Uygulamalı Eğitimler Yönergesi” kuralları geçerlidir. Bunun yanında öğrencilerin yapacakları uygulamalarda uygulama yerlerindeki çalışma, iş koşulları ile disiplin ve iş emniyetine ilişkin kurallara uymaları gereklidir.
Belirtilen dersler kapsamında yapılacak uygulamalar için öğrencilerden aşağıda belirtilen usul ve esaslara uymaları beklenir.
Uygulama Derslerini Alabilme Koşulları
Öğrenci, SHB 403 ve SHB 404 kodlu dersleri alabilmesi için Sosyal Hizmet Bölümü tarafından belirlenen ve çekirdek eğitim programında yer alan asgari dersleri başarıyla tamamlamış olmalıdır. Devamsızlık nedeniyle bu derslerden başarısız olan öğrenciler uygulamalara başlayamazlar.
Uygulama Süreleri, Dönemleri, Kapsamı ve Yerleri
SHB 403 ve SHB 404 kodlu derslerin uygulamaları, bölüm başkanlığınca uygun görülen kamu kurumları, özel sektör kuruluşları ve sivil toplum kuruluşlarında gerçekleştirilir. Öğrencilerin uygulama süreçleri, teorik bilgilerini pratiğe dökerek mesleki beceri ve etik değerleri kazanmalarını amaçlamaktadır.
Öğrenciler, uygulamalara başlamadan önce bir oryantasyon sürecinden geçerler. Bu süreçte, uygulama yapılacak kurumlar, uygulamanın hedefleri ve yöntemleri hakkında bilgilendirilirler. Öğrenciler, danışmanları ve kurum yetkilileri ile iş birliği içinde uygulama süreçlerini planlarlar.
Uygulamanın İzlenmesi ve Değerlendirilmesi
Uygulamanın izlenmesi ve değerlendirilmesi, bölüm tarafından belirlenen kriterlere uygun olarak yapılır. Öğrenciler, uygulama süresince süpervizyon desteği alır ve uygulama çalışmaları ile ilgili olarak belirlenen raporlama sistemine uygun şekilde ilerlerler.
Öğrenciler, uygulamada devam zorunluluğuna uymak zorundadır. Uygulamalara devam durumu, öğrenci ile yapılan sözleşme çerçevesinde belirlenen kurallar doğrultusunda takip edilir.
Süreç Takibi ve Değerlendirme
Uygulamaya katılan öğrenciler, her hafta yaptıkları çalışmalarını detaylandıran süreç raporları hazırlamak ve bu raporları zamanında eğitsel danışmanlarına sunmak zorundadır. Bu raporlar, öğrencinin mesleki gelişimini izlemek ve uygulama performansını değerlendirmek amacıyla kullanılır.
Öğrenciler, uygulama sürecinde yaptıkları çalışmaları kayıt altına alarak bir Uygulama Dosyası oluştururlar. Bu dosya, öğrencinin tüm uygulama sürecinde gözlem, değerlendirme ve müdahalelerini içeren detaylı bir rapor niteliğindedir. Uygulama dosyası; kurum tanıtma inceleme ve değerlendirme raporu, sorun alanı inceleme ve değerlendirme raporu, haftalık süreç raporu ve uygulama dersi devam fişinden oluşur.
Etik Kurallar ve Mesleki Sorumluluklar
Öğrenciler, uygulama süresince sosyal hizmet mesleğinin etik kurallarına uygun davranmak zorundadır. Müracaatçı mahremiyeti ve gizlilik ilkelerine tam uyum sağlanmalıdır. Aynı zamanda öğrenciler, süreç boyunca disiplinli, düzenli ve kurumsal yapıya uygun çalışmalıdır.
Süpervizyon ve Danışmanlık Süreci
Uygulamalar sırasında öğrencilere süpervizyon desteği sağlanır. Eğitsel danışman ve kurum danışmanları, öğrencilerin mesleki gelişimlerini izler ve yönlendirir. Öğrenciler, eğitsel danışmanları tarafından düzenlenen toplantılara katılmakla yükümlüdür ve uygulama sürecinde karşılaştıkları sorunları danışmanlarına iletmelidirler.
Öğrenci Performansının Değerlendirilmesi
Öğrencinin uygulama sürecindeki performansı, dersi veren eğitsel danışman tarafından değerlendirilir. Eğitsel danışman, öğrencinin uygulama raporlarını, süpervizyon toplantılarında yaptığı geri bildirimleri ve uygulama sürecinde sergilediği profesyonel becerileri dikkate alarak notlandırma yapar. Kurum danışmanı ise öğrencinin uygulama yaptığı kurum içindeki profesyonel performansını gözlemleyerek geri bildirim sağlar. Ancak, nihai değerlendirme eğitsel danışman tarafından yapılır.
Bu usul ve esaslar, Gazi Üniversitesi Senatosu tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girer ve ilgili eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanır.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.